Stipendiater 1995–2018

Här nedan följer en lista på tidigare pristagare.

2018 Helena Gillinger

helenagillingerarbetarskrivaresstipendiumfotojanemoren
Helena Gillinger vinner 2018 stipendiet för sin novell ”Trettiosju timmar i Köpenhamn”.

Juryns motivering:

Med sin novell ’Trettiosju timmar i Köpenhamn’ lyckas Helena Gillinger inte bara skriva fram en trångbodd storfamilj som gör en misslyckad badutflykt. Med ytterligt små medel gör hon läsaren uppmärksam på karaktärernas relationer och önskningar. Utan yttre dramatik i texten påverkar tidigare händelser skeendet. Det är skickligt utfört.

Helena Gillinger är 52 år, bor i Stockholm, där hon är född och uppvuxen. Hon har ett brokigt arbetsliv bakom sig och har arbetat i bokhandel, i narkomanvården och frilansat som journalist.

– Jag är så glad över att ha fått Föreningen Arbetarskrivares stipendium. Novellen handlar om en dag på stranden i Köpenhamn och skildrar ett gäng människor som hör ihop på olika sätt. Det är vad jag tycker om att skriva om – livet som det ter sig och hur människor förhåller sig till varandra i samhället, säger Helena Gillinger.

År 2015 debuterade Helena Gillinger som författare med ett bidrag i en antologi om Syrien. Hon medverkar även i Föreningen Arbetarskrivares antologi ”Jag har tänkt mycket på oss och våra utmattade kroppar”.


2017  Martina Lundgren

stipendiat2017martinalundgr
2017 års stipendiat – Martina Lundgren från Luleå.

Juryns motivering:

Martina Lundgren placerar med stilsäker beskrivning såväl sina karaktärer som läsare direkt innanför väggarna på äldreboendet. Med väl avvägda detaljer och en stram men verklighetsnära dialog skriver författaren fram miljön på ett mycket trovärdigt sätt. Texten ger i sin enkelhet en djupdykning i hur det är att arbeta inom vården. Vi hoppas Martina fortsätter sitt skrivande, de litterära skildringarna från arbetslivet behövs och berikar.

Martina är 37 år och bor i Luleå där hon är född och uppvuxen. Tidigare har hon bland annat arbetat i hemtjänsten och äldrevården men också som journalist och fotograf. Just nu utbildar hos sig till grafisk designer. Novellen ”A-korridoren” är hennes skönlitterära debut.

– Att få det här stipendiet betyder jättemycket för mig, säger Martina Lundgren. Det är roligt att få uppmärksamhet för mitt skrivande och uppmuntran att skriva vidare. Novellen är en del av ett större skrivprojekt som jag hoppas kunna fortsätta med framöver. Jag är fascinerad av den ganska slutna värld som uppstår på ett äldreboende och de många olika människor som möts där.


2016  Sofia Grunditz

stipendievinnaresofiagrundi
Sofia Grunditz, 2016 års stipendiat.

Juryns motivering:

Vi har valt att belöna Sofia Grunditz bidrag ”Ett brev pga. underjordisk hemlängtan” med Föreningen Arbetarskrivares stipendium 2016. Det är en egensinnig och trovärdig skildring om att leva på samhällets undersida. En helgjuten text om att vara beroende av socialtjänstens välvilja i skuggan av föräldrarnas missbruk och fattigdom. Om att försöka skriva sig, läsa sig och musiklyssna sig till en plats i tillvaron. Om att ta makten över sin historia. Om att ärva ett liv i underklassen och köpa nya Reebooks för första socialbidraget, för ”ska man vara fattig kan man vara det med stil”.

Sofia Grunditz  är en 27-årig växeltelefonist på Malmö Allmänna Sjukhus.
Hon har inte publicerat något tidigare men skrivit sedan hon var 14 år.


2015 Elin Cullhed

Juryns motivering:

Vi har valt att belöna Elin Cullheds bidrag, ett utdrag ur romanmanuset ”Gudarna”, med Föreningen Arbetarskrivares stipendium 2015. Texten är originell, har ett friskt perspektiv och anslag. Där finns en charmig lek med språket, personerna träder fram och berättelsen är dessutom humoristisk.Den har ett klart underifrånperspektiv, som står mitt i – och berättar något viktigt om – Sverige idag. Som alla bra skönlitterära texter har den undertext och istället för gnäll har den ett jävlar anamma.”

2014  Carola Ankarborg

CAROLASTIPENDIEVINNARE2014
2014 års stipendiat – Carola Ankarborg,

Juryns motivering:

Vi belönar Carola Ankarborgs bidrag, diktsviten ”Vårdvikarien”, med Föreningen Arbetarskrivares stipendium 2014. Trots den frustrerade arbetssituationen för vikarier i äldrevården, som dikterna berättar om, är de skrivna med energi, värme och humor. Detaljerna är starka och välfunna. Varken personalen eller de vårdade gamla personerna blir figurer, utan träder fram ur sidorna som människor. Allting vilar på ett exakt och stilsäkert språk som gör att läsaren sugs in i en vardag och en arbetsmiljö som är på liv och död.

Carola Ankarborg som är född 1978 och uppvuxen i Almunge utanför Uppsala, bor numera i Gävle. Hon har passerat några städer och flera skrivarkurser. Publicerad i Babel, Provins, FEL och i Wahlström & Widstrands antologi ”Debut 2005”. Medlem i Föreningen Arbetarskrivare sedan 2013. Vid sidan av vikariat inom äldrevården sysslar hon med fotografi, grafisk form, kulturarrangemang och skrivande. Läs artikel i Kommunalarbetaren. Läs artikel i Arbetarbladet


2013 Klara Hussénius

Juryns motivering:

Texten har ett exakt språk – med njutbar rytm, fin känsla för gestaltning och vardagsdetaljer. I sin utformning äger romanutdraget en osedvanlig originalitet. Spänningen och varvandet med kärlekshistorien mellan två kvinnor och arbetskamrater i äldrevården är stark. Klara Hussénius text leder också ut i världen och ger dessutom de borttynande, brutna pensionärerna bakgrundshistoria, värdighet och nyanser som gör läsaren berörd.

2012 – ingen utdelning


2011 Mimmi Sandberg

mimmiw

Juryns motivering:

På bara sex sidor lyckas Mimmi Sandberg skildra ett helt människoliv, kantat av missbruk och svek, utan att slarva med gestaltningen, utan att bli sentimental eller överslätande, utan att generalisera. Det är ett särskilt skickligt hantverk att i de allra sista meningarna vända stämningen från nederlag till hopp. Vi kommer med intresse att följa Mimmis utveckling av sin novellkonst. 

2007 Jenny Tedjeza

Juryns motivering:

I ett par korta kapitel om unga tjejer visar Jenny Tedjeza att hon behärskar de berättartekniska grunderna; levande personporträtt, precision och spänst i dialogen, exakt utvalda detaljer samt att hon i varje mening driver handlingen framåt. Hon inger därmed ett löfte om att ha en angelägen roman på gång.

 2006 – ingen utdelning


 2005 Amanda Frank

Juryns motivering:

Texten behandlar ett aktuellt ämne, gestaltat inifrån och i en form som imponerar. En sorts poetisk saklighet öppnar bråddjup och rymd. Tätheten förstärks av medvetet valda berättarelement.

Jenny Nyström, hedersomnämnande

Stilsäkert gestaltas den punkt där vägarna skiljs, liksom människorna. Minimalistiskt och i mättade färger tecknas gränsen, precis där den dras, mellan olika klasser.

 2004 Benny Holmberg

Juryns motivering:

Benny Holmberg skriver om människor i brukets skugga med patos, svart humor och befriande energi. Denna ymniga, nästa prosapoetiska fresk över sorgens, vredens och glädjens villkor bärs upp av ett djärvt, personligt språk. En modern politisk författare! En förnyare!

Maria Gustavsdotter, hedersomnämnande

Maria Gustavsdotter har kommit långt i sin utveckling som författare. Hon skriver medvetet komponerade och sammanhållna berättelser om människor, vilkas öden fångar vårt intresse och som vi berörs av. Hennes gestalter mejslas fram med små, varsamma medel och en fin känsla för bärande detaljer.

2003 Peter Eriksson

Juryns motivering:

Med en imponerande närvarokänsla, ett språk som redan har ett omisskännligt, personligt och konstnärligt signum, beskriver han vår tids problematik med engagemang och utan pekpinnar.

Maria Gustavsdotter, hedersomnämnande

För ett välskrivet, omsorgsfullt utformat bidrag som på ett utmärkt sätt fyller novellens krav: Att inte utskriva allt – likt flytbojar över okända vatten. Att skapa ett eget litet universum.

 2002 – ingen utdelning


2001 Monica Andersson

Juryns motivering:

Med drastisk humor och egensinnigt, personligt språk fångar Monica Andersson ett stycke nutidsverklighet, som hon gestaltar med gott humör, kritiskt öga och en självklar tillit till de egna uttrycksmedlen.

2000 Oscar Garcia

Juryns motivering:

Med hjälp av ett målande språk och en självklar språkbehandling gestaltar Oscar Garcia dagens frågor. Med de erfarenheter som hans utländska bakgrund utgör, för han den svenska berättartraditionen vidare in i det moderna svenska samhället.

1999 Maria Hamberg

Juryns motivering:

Maria Hamberg har något att berätta. Med motiv från arbetslivet skriver hon detaljrikt och trovärdigt om vanliga, unika människor och hon gör det med inlevelse och ofta med en tragikomisk udd. Att en god historia har en väl förberedd men ändå oväntad upplösning vet Maria och vi hoppas härmed att hon fortsätter att utveckla denna sin specialitet.

Lina Hagelin, hedersutmärkelse

För en språkligt mogen och mycket angelägen poesi med motiv från unga människors allra mörkaste skuggsida. Lina (Ottosson) Hagelin använder och visar oss diktens möjligheter som befriare, tröstare och upprättare.

Monica Andersson, hedersutmärkelse

För ett språkligt formsäkert författarskap, som med humor och sinnlighet beskriver nutidsmänniskan. Allt kryddat med en nypa rättfram vardagspoesi.

 1998 Monica Lehn Domnick

Juryns motivering:

Monica Lehn Domnicks dikter är skrivna med lakonisk distans och underfundig humor.  I överrumplande och avväpnande strofer får extrakilon och avbitna framtänder sin egen poesi. De sparsmakade texterna för tankarna till Slas och Bengt Berg, men med en alldeles egen, personlig ton vilken juryn hoppas att Monica ska fortsätta att ta sig.

1997 Helén Lindgren

Juryns motivering:

För ett författarskap som med ett intensivt, personligt språk gestaltar nutidsmänniskans utsatthet, kärlekens möjlighet och omöjlighet, kampen mot känslomässig förstening. Hon söker sig också till övergivna landskap, letar efter spår och minnen, lyssnar till ekot efter dem som gått före oss. Den starka uppriktigheten i Helén Lindgrens författarskap gör detta till en befriande läsning. En hoppingivande diktning som pekar utåt mot medmänniska och samhälle – och inåt oss själva.

1996 – ingen utdelning


1995 Greta Sundberg

Juryns motivering:

För en löftesrik och ambitiös skrivkonst som hämtar näring ur modernt förortsliv och dessutom använder styrkan i det underifrånperspektiv som kännetecknar all god arbetarlitteratur. En välfunnen kombination av tradition och förnyelse.